گوسفند شال و افشاری

نژاد شال بهتر است یا افشار | بررسی گوسفندان افشاری و گوسفند شال

دامدارانی که به دنبال شناخت بهتر ویژگی‌های نژاد گوسفند شال و آشنایی با خصوصیات گوسفندان افشاری هستند، توصیه می‌کنیم که این مطلب را حتما به صورت دقیق مطالعه نمایند.

آشنایی با تفاوت های نژاد گوسفندها: نژاد شال بهتر است یا افشار؟

پرورش و خرید و فروش دام یکی از اصلی ترین منابع اقتصادی حال حاضر در ایران است. اغلب افرادی که به تازگی به این عرصه وارد می‌شوند، با تنوع بالای نژاد های گوسفندان در ایران برای انتخاب مواجه خواهند شد. این تنوع نژادی ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد و تصمیم گیری برای پرورش دهندگان را سخت کند.
امروز در این متن می خواهیم به دو نوع از بهترین نژاد های گوسفند در ایران بپردازیم. بررسی خواهیم کرد که خصوصیات هر یک از این نژادها چیست و در نهایت برای پرورش و خرید و فروش، نژاد شال بهتر است یا افشار.

 

بررسی خصوصیات نژاد گوسفند شال و گوسفند افشاری

گوسفند شال

 

قبل از بررسی خصوصیت های این دو نژاد و نتیجه گیری درباره اینکه نژاد شال بهتر است یا افشار، ابتدا باید خصوصیات این دو نژاد را مورد مطالعه قرار دهیم. هر دو نژاد گوسفند شال و گوسفند افشاری، از گوسفندان گوشتی ایران هستند. درصد دوقلو زایی در این دو نژاد تقریبا هم اندازه است. البته باید به این نکته توجه کنید که درصد دوقلو زایی گوسفند شال کمی نسبت به نژاد افشاری بیشتر است.

در جواب اینکه نژاد شال بهتر است یا افشار، باید بگوییم که هردو این نژاد ها از نوع درجه یک در ایران هستند و خصوصیاتی تقریبا مشابه به هم دارند. هردو نژاد های شال و افشار مناسب پرورش در مناطق سرد و کوهستانی هستند. هرچند که در صورت فراهم کردن شرایط مناسب در مناطق با اقلیم های دیگر هم می‌توانند پرورش یابند.
یکی از دلایلی که نژاد شال و افشاری امروزه جزو نژاد های برتر و محبوب برای پرورش در ایران هستند، جنبه اقتصادی و صادرات گوشت آنهاست. در طی چندین سال اخیر کشور های حوزه خلیج فارس و اطراف ایران تمایل بسیار زیادی به خرید این دو نژاد نشان می‌دهند. از همین رو اگر قصد شروع کسب و کاری پر سودی دارید، انتخاب بین اینکه نژاد شال بهتر است یا افشار، می‌تواند برایتان اهمیت بالایی داشته باشد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه تولید و پرورش دام در ایران، امروز با اصلاح ژن این دو نژاد، کیفیت گوشت آنها بسیار بالاتر رفته و درصد چند قلو زایی در این گوسفند ها بیشتر شده است. این موضوع موجب سود بیشتر برای دامداران خواهد شد.

در ادامه نژاد شال و نژاد افشاری را معرفی خواهیم کرد تا در نهایت به این نتیجه برسیم که نژاد شال بهتر است یا نژاد افشار.

اگر تمایل به کار پرورش گوسفند دارید، حتما این مقاله از سایت افشارشیپ را که به صفر تا صد پرواربندی بره می‌پردازد را بخوانید.

 

گوسفند نژاد افشاری

گوسفند شال

 

برای اینکه بفهمیم نژاد شال بهتر است یا افشار، می خواهیم نگاه مختصری به هر دو این نژاد ها بیندازیم. گوسفند نژاد افشاری یکی از پر جمعیت ترین نژادهای دامی است که در استان های مختلف ایران توسط دامداران نگهداری و پرورش داده می‌شود. این نژاد از انواع مختلفی به نام های: آق افشار، قزل افشار، قاشقا، قمر و… تشکیل می‌شود. همانطور که از نام های گوسفند نژاد افشاری مشخص است، محل پیدایش این نژاد در استان های آذری زبان و آب و هوای کوهستانی می‌باشد. البته در بخش‌های استان کردنشین نیز این نژاد وجود دارد. همچنین در استان خراسان رضوی شهرستان نیشابور نیز تراکم خوبی از این گوسفندان را می‌توان یافت.

بیشترین پرورش دهندگان اصلی نژاد افشاری در استان های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و نقاط کوهستانی کردستان فعالیت می‌کنند.
از ویژگی های گوسفند نژاد افشاری میتوان به طول عمر بالا، چند قلو زایی، نژاد قوی و قدرتمند، سیستم ایمنی قوی و کم بودن تعداد تلفات بره ها در هنگام زایمان، همچنین استحکام و تاب آوری بالا در برابر شرایط آب و هوایی سخت اشاره کرد.

بره هایی که از گوسفند نژاد افشاری متولد می‌شوند همگی وزن بالایی نسبت به نژادهای دیگر دارند، از همین رو به عنوان یکی از بهترین گوسفند های گوشتی ایران شناخته می‌شود. همچنین پشم، پوست و شیر این نژاد نیز قابلیت عرضه در بازار های دامی را دارند.

گوسفند نژاد شال

در بررسی خصوصیات گوسفند نژاد شال باید بگوییم که ویژگی های این نژاد شباهت بسیار زیادی به نژاد افشاری دارد. از همین رو تصمیم گیری بین اینکه نژاد شال بهتر است یا افشار، همیشه جزو چالش های دامداران می‌باشد.

گوسفند نژاد شال هم همانند نژاد افشاری از پرجمعیت ترین نژاد های پرورش داده شده در ایران است. باید به این نکته اشاره کنیم که بر خلاف نژاد افشاری گوسفند نژاد شال در مناطق گرمسیرتر رشد و پرورش پیدا میک‌ند. شهرهایی مانند بوئین زهرا، قزوین و … بهترین مکان برای پرورش اینگونه از گوسفندان هستند.
خصوصیات ظاهری گوسفند نژاد افشاری و شال
بره هایی که از نژاد افشاری متولد می‌شوند، مانند سایر نژاد های گوسفندان داخل ایران رنگی قهوه ای متمایل به قرمز دارند. همچنین میتوان در نژاد افشاری گوسفند های بالغ را با رنگ قهوه ای تیره و متمایل به مشکی نیز دید. این در حالی است که در نژاد شال بره ها ابتدا به رنگ خاکستری تیره متولد می‌شوند. به مرور زمان و با بالغ شده گوسفند نژاد شال، رنگ آنها به سمت خاکستری روشن و کرم متمایل می‌شود.

یکی دیگر از خصوصیات نژاد شال متفاوت بودن و داشتن لکه سفید در قسمت صورت و سر آنها است. این ویژگی متمایز کننده می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص اصالت این نژاد باشد. در هیچ یک از این دو نژاد شاخ دیده نمی‌شود و اکثر قوچ و میش ها فاقد شاخ هستند.

وزن و میزان گوشت دهی این دو نژاد

اغلب پرورش دهندگان گوسفند برای کشتار دام ها را پرورش می‌دهند. یکی از منابع اصلی درآمد این کسب و کار میتواند میزان گوشت دهی نژاد ها باشد. از همین رو این ویژگی میتواند تعیین کننده این باشد که گوسفند شال بهتر است یا افشار.
هردو نژاد گوسفند شال و افشار جزو نژادهای سنگین وزن و با درصد گوشت دهی بالا هستند. میتوان گفت با رعایت نکات بهداشتی، فراهم کردن شرایط ایده آل برای رشد و تهیه علوفه کافی، این دو نژاد در مدت زمان کوتاهی می توانند به خوبی رشد کنند و وزن بگیرند. به صورت کلی در هنگام کشتار درصد گوشت دهی این دو نژاد بالای 60 درصد تخمین زده شده است.

 

پرورش و بره زایی نژاد شال بهتر است یا افشار

پرورش و بره زایی نژاد شال بهتر است یا افشار؟

یکی از اصلی ترین تفاوت های نژاد شال با افشار می‌تواند در پرورش و بره زایی آنها باشد. ماده هایی که تک قلوزا هستند در هر دو این نژاد ها مشابه هم بوده و در فواصل معینی بره های تکی را به دنیا میاورند. اما در مورد چند قلو زایی میتوان تعیین کرد که نژاد شال برتر است یا گوسفندان افشاری.

به طور میانگین میزان دوقلو و چندقلوزایی در نژاد شال بیشتر از نژاد افشاری است. در نژاد شال از میش ‌ها می‌توانید در فصل بره زایی انتظار 40 درصد دوقلوزایی داشته باشید. در حالی که میانگین احتمال دوقلو زایی در نژاد افشاری تقریبا 10 تا 20 درصد است.

مقایسه بیشتر ویژگی های گوسفندان افشاری و گوسفندان شال؟

با توجه به بررسی ها و معرفی این دو نژاد گوسفند، باید قبل از اقدام برای سرمایه گذاری، هدف خود را مشخص کنید. آیا میخواهید کسب و کار پرورش دام را راه اندازی کنید یا می خواهید در مدت زمان کمی سود کنید.

توصیه ما برای افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار دامپروری هستند نژاد شال و بعد نژاد افشاری است. چرا که این نژاد با درصد دوقلو زایی بیشتر، درصد سود دهی بالا تری خواهد داشت.

برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت اما نژاد افشاری مناسب تر است. این نژاد در مدت زمان کمتری پرورش داده میشود و در هنگام کشتار راحت تر فروش خواهد رفت.

کلام پایانی
در نهایت و در مقایسه اینکه نژاد شال بهتر است یا افشار، باید بگوییم که این انتخاب کاملا با توجه به هدف شما از خرید و سرمایه گذاری تعیین می‌شود. هر دو این نژاد ها جزو بهترین و برترین نژاد های داخل ایران هستند. درصد سود دهی، صادرات و حتی گوشت دهی این دو نژاد بسیار به هم نزدیک است. از همین رو تصمیم نهایی میتواند با توجه به منطقه ای که قصد راه اندازی پرورشگاه را دارید، (به دلیل تفاوت زیستگاه این دو نژاد) و هدف نهاییتان در مورد پرورش یا کشتار، صورت گیرد.
شما میتوانید با مراجعه به وبلاگ های مجموعه خصوصیات و شرایط پرورش و خرید دام را مطالعه کنید. همچنین میتوانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سوالات خود را در بخش نظرات بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا