پاستوریزه کردن شیر

شیوه های پاستوریزه کردن شیر بز و گوسفند در خانه

پاستوریزه کردن شیر چگونه انجام می شود؟

در دامداری ها کوچک روستایی و عشایری که اقدام به پرورش و نگهداری از بز می شود، دامداران می توانند با چند روش ساده شیر تولیدی گله خود را پاستوریزه کرده و برای مصرف خانواده خود یا فروش به دیگران این محصول با ارزش را به مرحله آماده سازی نهایی برسانند.

در این بخش تصمیم داریم به شما عزیزان آموزش دهیم که چگونه شیر بز را پاستوریزه کنید.

پاستوریزه کردن شیر چه اهمیتی دارد؟

اگرچه این مطلب، مطلبی پزشکی نیست و باید برای رسیدن به پاسخی دقیق تر به سراغ افراد متخصص علم تغذیه بروید اما لازم است بدانید که مصرف شیر خام به دلیل وجود باکتری های مضر می تواند خطرات جدی برای سلامت شما به وجود بیاورد.

پاستوریزه کردن شیر بز و گوسفند

 

فواید و دلایل پاستوریزه کردن شیر بز :

در ادامه به مهم ترین علل پاستوریزه کردن شیر می پردازیم.

شیر برای مدت زمان بیشتر سالم می ماند :

ما همه می دانیم که باکتری های بد می توانند چقدر برای سلامت انسان مضر باشند. این باکتری ها به جز افزایش میزان فساد مواد غذایی منجر به بروز بیماری برای ما انسان ها نیز خواهند شد. به خاطر همین دو دلیل مهم ، پاستوریزه کردن یا استرلیزه کردن شیر از اهیمت بسیاری برخوردار است. به طور کلی با انجام این عمل و از بین بردن باکتری های مضر و خطرناک، طول نگهداری شیر افزایش می یابد.

حفظ سلامتی بدن :
رشد و تکثیر باکتری ها بد برای سلامت بدن مضر هستند. اگر میزان اینگونه باکتری ها در بدن شما زیاد شود، می توانند خطرات زیان باری را به وجود بیاورند. بنابراین جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری، باید از شیر پاستوریزه استفاده کنید.

بسته بندی و نگهداری طولانی مدت تر :
با پاستوریزه کردن شیر می توانید، این ماده غذایی پرفایده را برای مدت زمانی طولانی تر با حفظ کیفیت و سلامت نگهداری کنید. به جز این موضوع، امروزه کارخانه های لبنی با در نظر گرفتن بسته بندی ها مناسب توانسته اند، دغدغه مردم را جهت دسترسی راحت تر به شیر در هر نقطه برطرف کنند.

انواع روش های ساده برای پاستوریزه کردن شیر در منزل

اصولا پاستوریزه کردن شیر، فرایندی آسان و کم هزنیه است. اما قبل از شروع این فرایند صرف نظر از اینکه از چه روشی استفاده می کنید توصیه می کنیم که شیر را از یک صافی عبور دهید تا ناخالصی هایی همچون مو بز و پشم گوسفندان از آن جدا شوند.

 روش های پاستوریزه کردن شیر
روش اول :
برای این موضوع باید شیر را درون یک ظرف فولادی ضد زنگ بریزید. پس از این مرحله شیر را باید تا دمای 72 تا 74 درجه سانتی گراد به مدت 15 ثانیه حرارت دهید. پس از گذشت این بازه زمانی شیر را سریع سرد کنید. سرد کردن سریع باعث حفظ طعم این ماده غذایی خواهد شد. پس از خنک شدن شیر تا دمای 12 تا 13 درجه سانتی گراد ، می توانید شیر را در شیشه های استریل شده نگهداری کنید.

روش دوم :
در این شیوه با ساختن یک دیگ بخار می توانید شیر را پاستوریزه نمایید. برای ساختن چنین دیگ بخاری لازم است که یک کاسه فولادی ضدف زنگ را روی یک قابلمه آب جوش قرار دهید. شیر را به کاسه بالای آب اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا نسوزد. در این روش هم همچون روش بالا باید شیر به مدت 15 ثانیه در دمای 72 تا 74 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و سپس سریعا خنک شود. برای اطلاع از دمای شیر حتما از دماسنج استفاده کنید. در ضمن مراقب باشید که ، دماسنج با سطح ظرف برخورد نداشته باشد، چراکه سبب خوانش نادرست دما خواهد شد.
پس از خنک شدن، شیر را در شیشه های استریل شده بریزید و برای استفاده در یخچال نگهداری کنید.

روش سوم :

پاستوریزه کردن شیر در منزل
پاستوریزه کردن شیر بر روی اجاق احتمالا ساده ترین روشی است که هر فردی می تواند آن را جهت اطمینان یافتن از سلامت شیر در منزل انجام دهد. برای انجام این شیوه باید شیر رد شده از صافی را درون یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایمی قرار دهید تا شیر نسوزد. آن را مرتب هم بزنید و کم کم حرارت را زیاد کنید. برای بررسی دمای شیر از دماسنج استفاده کنید. وقتی شیر به دمای 72 تا 74 درجه سانتی گراد رسید، 15 ثانیه اجازه دهید که شیر در همین دما بماند. پس از اتمام این زمان کوتاه، محتویات داخل قابلمه را درون ظرفی بریزید و به سرعت دمای شیر را کاهش دهید. دمای 12 تا 13 درجه سانتی گراد مناسب است.

با اجرای همین سه روش ساده ، می توانید حتی در منزل خود نیز فرایند پاستوریزاسیون شیر را با کم ترین هزنیه اجرا کنید. این عمل تمام شک ها و تردید ها در مورد سلامت شیر را برطرف خواهد کرد.

 

چرا برخی تمایل به خوردن شیر خام دارند؟

نابودی باکتری ها مفید درون شیر:
وقتی شیر را تحت فرایندی مشخص پاستوریزه می کنید، تمامی باکتری های خوب یا بد این ماده غذایی تا حد زیادی نابود می شوند. جالب است بدانید که باکتری های مفید برای سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده بسیار کاربردی هستند.

هضم راحت تر:
برخی افراد پس از مصرف شیر، در هنگام هضم این ماده غذایی دچار مشکلاتی می شوند. این موضوع تحت عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته می شود. با این حال، برخی مردم که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، معتقدند که می توانند شیر خام را بهتر هضم کنند. بررسی های این موضوع نشان می دهد که شیر خام حاوی آنزیمی به نام لاکتاز است. با اینکه این آنزیم به تجزیه و هضم شیر کمک می کند اما در طی فراینده پاستوریزه کردن از بین می رود.

آلرژی :
برخی مطالعات نشان داده اند که نوشیدن شیر خام به کاهش آلرژی و آسم کمک می کند به خصوص در زمان جوانی فواید آن بیشتر است. اگر شما فردی هستید که با آلرژی یا آسم دسته و پنجه نرم می کنید، حتما تحقیقات زیادی انجام دهید و قبل از مصرف شیر خام به امیدی بهبودی بیماری، حتما با پزشک مشورت نمایید.

اساسا مشکل اصلی نوشیدن شیر پاستوریزه نابودی برخی از مواد سالم و مفید در طول فرایند پاستوریزه کردن شیر است.

 

نوشته شده توسط وب سایت افشار شیپ ( مرکز فروش گوسفند زنده )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا